Kan vi få TV-arkivsøk, NRK?

I 2006 og 2011 foreslo jeg for NRK at vi burde få søk i TV-innholdet deres, inkludert i arkivet. Kanskje det kommer i år? NRK skal oppgradere søket sitt og har bedt publikum om tilbakemeldinger. Så da tar jeg opp tråden nok en gang.

I 2006 gjorde jeg en mindre jobb på forsiden til NRK.no. Som en bonus gav jeg dem også illustrasjonene under, der jeg oppfordret dem til å søkemotoroptimalisere TV-innholdet sitt. Poenget var å la publikum kunne bruke Google (“eksterne søkemotorer” hvis man vil være politisk korrekt) for å søke i TV-teksten til NRKs redaksjonelle programmer.

NRK-Google-videodyplenking-1

NRK-Google-videodyplenking-2

Dette må være midt i blinken for NRK, tenkte jeg, som oppfatter NRKs TV-produksjoner som deres mest verdifulle eiendel og leveranse. Selvfølgelig er radio og skriftlige artikler også viktig, men jeg antar mange, både blant folk flest og også blant NRKs ansatte og eiere, oppfatter TV-innholdet som “selve gullet”. Uansett viktighet, i 2006 (og fremdeles i 2016) var TV-materialet svært dårlig søkbart. Med de tidskodede .PAC-undertekst-filene burde det imidlertid være oppnåelig for NRK å endre dette.

NRK beit imidlertid ikke på kroken i ‘06. Så i 2011 tok jeg kontakt igjen og foreslo at min daværende arbeidsgiver Iterate kunne gjøre dette for dem – gratis – som en jobb for sommerstudenter fra NTNU Datateknikk. I fall illustrasjonene fra ‘06 var for abstrakte, laget jeg interaksjonsdesignskissen under.

NRK-video-soekeresultat-med-dyplenking

Men dengang ei. NRK var opptatt med andre saker og kunne ikke treffe sommerstudentene våre.

Vel, nå er det 10-års-jubileum og det er kanskje håp i hengende snøre? NRK Beta varsler i alle fall at de skal oppgradere søket sitt. Og Rebekka Mørken Valdmanis skriver at «indekserbar TV-tekst er en veldig spennede idé». Jeg krysser fingrene!

Rebekka og NRK, om det kan hjelpe, her er teksten vi sendte til dere i 2011:

NRK tv-tekst SEO-site

  • Oppgave for sommerstudentene: Realiser nettjenesten beskrevet under.
  • Mål: Øk trafikken på NRK.no ved å øke eksponeringen av verdifullt innhold og å øke relevansen på innholdet for de besøkende.
  • Konsept: Gjør TV-sendingene tilgjengelige via Google ved å publisere TV-tekstingen med dyplenking inn i videostrømmen.
  • Forutsetninger for sommerprosjekt: NRK leverer TV-tekst med tidskoding, eksempelvis i .PAC-format.

Brukertilfelle i dag: Vi vil se videoer om Kåre Willoch og Palestina, men vi finner ingenting fra NRK.

  • Kåre Willoch har som kjent uttalt seg mye om Palestina, og et resultat som burde vekke interesse er debattene hans med Jan Rødner.
  • NRK har mange tekstlige artikler om emnet som er tilgjengelige via Google.
  • Videoer er tilgjengelige fra diverse kilder inklusive YouTube:

willoch-rodner

  • Imidlertid hadde Google (i 2006) 0 resultater på NRK-videoer for søket “Willoch Palestina”.
  • Man fikk også 0 resultater (*) på NRKs nett-TV.
  • NRK har selvfølgelig videoer om emnet, noe eksempelvis denne artikkelen (*) viser.

(*) Lenkene fra 2006 er fjernet pga. lenkeråte.

Brukertilfellet vi ønsker oss: Videoer med dype lenker.

  • Vi Googler etter “Willoch Palestina”.
  • Google viser videotreff fra NRK.
  • Når man ankommer NRK, gjenbruker NRK søketermen “Willoch Palestina”.
  • Piler langs avspilleren markerer hvor i videoen søketermen forekommer, se illustrasjon (over).

En (daværende) ansatt i NRK Beta fortalte (i 2011) at NRK hadde et metadataprosjekt på gang som forhåpentlig kunne eksponere datasettet jeg etterspurte, TV-tekstingen. Visstnok med en første leveranse i mars 2011. Det den ansatte imidlertid ikke kunne bekrefte, var om dette prosjektet inneholder en søkemotoroptimaliseringsstrategi slik jeg skisserer. Altså at:

  • NRKs TV-teksten blir tilgjengeliggjort for Google.
  • Når Google-brukere får treff i NRKs TV-tekst, og således ankommer NRK, sniffer NRK søketermen som ble gjort på Google.
  • NRK bruker søketermen til å og tilbyr dype søketreff i sine videoer.

Så avsluttet jeg e-posten fra 2011 med:

«For meg virker det som om NRK har store fordeler av en slik tjeneste: Større eksponering av verdifullt innhold og høyere relevanse på innholdet for de besøkende.

Det har altså gått drøye fire år siden vi diskuterte dette for første gang. Jeg lurer derfor på om dere er interessert i å snakke sammen om hvordan vi kan løse dette konkrete brukstilfellet? Nå som Fornyingsdepartementet har kommet med sin nye fellesføring om offentlige data, kunne dette vært en flott case der NRK offentliggjør data og høster påfølgende gevinster.

Hva ønsker jeg meg i denne forbindelsen: I første omgang en hyggelig prat. Hvis dere etterhvert ønsker bistand er vi selvfølgelig glade for enhver type samarbeid. Man kan eksempelvis tenke seg et offentlig data-løp i Fornyingsdepartementets ånd der dere leverer data og vi leverer en forbrukertjeneste. Men i fall dere vil gjøre alt selv, er vi også glade for bare å kunne dele tanker med dere.»

Vel, ytterligere fem år har gått og det ble ikke noe samarbeid. Men om det kommer et TV-arkivsøk i 2016 er det bedre sent enn aldri.

About Bjørn Solnørdal Tennøe

Interaction designer, happy camper & biker, proud father to three krazy kids.
This entry was posted in NRK, Offentlige data. Bookmark the permalink.